rólunk

*Az intézmény fô jellemzôi
* Iskolánk környéke
* Iskolánk kivül, belül
* Keresztény értékeink
* Tanáraink, nevelőink



A Puspoki Palota es a Bazilika 1917-ben

Az intézmény fô jellemzôi

  1. Az intézmény neve: Szent László Római-Katolikus Gimnázium
    Székhelye:3700 Nagyvárad, Kanonok Sor 13
    Web:http://www.szentlaszlo.home.ro
  2. Az intézmény fenntartó szerve:Nemzeti Oktatásügy
  3. Az intézmény jogállása:önálló jogi személy
    gazdálkodás:állami költségvetési intézmény
  4. Az imtézmény alapitásának éve:1991
    alapitó okirat száma:3493/29.04.1991
  5. Az intézmény alaptevékenysége:középiskolai nevelés és oktatá IX-XII évfolyam
    Tanulócsoportok száma:évfolyamonként 2 osztály
  6. Az intézmény képezési ideje:4 év
    kiemelt területei:

lap tetejere
Iskolánk környéke
lap tetejere
A Puspoki palota az 1900 evekbol A bazilika az 1900 evekbol

Közvetlenül az iskola szomszédságában fekszik a Püspöki kert, a Mária Terézia korabeli barokk Püspöki Palotával és Bazilikával.
Az iskola egy 200 éves műemlék épületben müködik, melyet eredetileg kanonok lakosoknak terveztek.
A Kanonok soron,szoros együttműködésben,több közintézmény, mint például a Püspöki hivatal,Bugyutai Vince könyvtár, az Ernô galéria a Szent László Gimnázium,Caritas Catolica segélykonyha, orvosi és poliklinika rendelô-mely az iskola diákjai és tantestület számára biztosit orvosi ellátást,Bihari Napló szerkesztôség.

lap tetejere

Iskolánk kivül, belül
lap tetejere
Az épülettömb összesen tíz házból áll, ehhez ötvenhat árkádív tarozik. Az épület és a szemben elhelyezkedő Római Katolikus Bazilika egyedivé teszi azt a környezetet, amely naponta körűlvesz.

Iskolánk rendelkezik 8 szakteremmel.

  1. Szent László-hittan szakterem
  2. Shakespeare-informatizált szakterem
  3. Szacsvay Imre történelmi szakterem
  4. Bolyai János matematikai szakterem
  5. Czárán Gyula-Szentgyörgyi Albert földrajz-biologia szakterem
  6. Bihari Sándor-zene szakterem
  7. Mihai Eminescu-rómán szakterem
  8. Pázmány Péter-magyar szakterem

A  Kanonoksor az iskola bejarataval Az épület egyemeletes, ezt távlati egységbe zömök pillérekkel alátámasztott csehboltozatos folyosó fogja össze, ez a folyosó jellegzetessé teszi az épületet. Az iskolát befogadó épület az egykor papnevelde számára fenntartott helyre 1863-ban épült kanonoki házban helyezkedik el a 13 szám alatt.

Az arkadok hüs árnyékában
 a sportpalya ahol a labdat rugjak minden nap

ahol a tornacsukát koptatjuk
a regmult idoket idezo ures osztalyterem

Jól felszerelt tantermeink tanulásra csabítanak
a fizikalabor a repulomodellekkel

ahol kikísérletezhettjük mindazt, amit megtanultunk
az infolabor ahol a legtobb idot toltenenk

ablak a világra
lap tetejere
Keresztény értékeink
lap tetejere

"Menjetek el az egész világba és hírdessétek az evangéliumot minden teremtménynek"

Attól kezdve, hogy az Úr Jézus a világba kűldte tanítványait, Egyház és tanítás, Egyház és iskola elválaszthatatlan. Már az elsô századok keresztény üldözései közepette is nagyhírű iskolák alakultak. Alexandriában Antiochiában, Cezareában, Rómában, stb.
Az ôskeresztény író Tertullianus írta: Krisztus magát igazságnak és nem szokásnak nevezte. Ugy a kereszténység sem szokásra, hanem az igazságra, Jézus Krisztusra épűl. Ezt az igazságot hírdetik a katolikus iskolák, a nagyváradi Római Katolikus Szent László Gimnázium is, amely tíz éve újra működik két párhuzamos osztállyal. Az iskola szolgálni akar, nevelni munkáját az Egyház, és az egész társadalom javára fordítja.Ujonnan indúlt iskolánk megerôsödött, néha áldozatok árán is próbál megfelelni az egyházi és társadalmi elvárásoknak. Közben új kihívásokkal kell szembenéznie: anyagi gondok, az iskolarendszer átalakulása.
Iskolánk pedagógiai programja a megújulás lehetôségét rejti. Márton Aron püspök úr írta: A nevelés feladata az, hogy a fejlôdô embert a nevelés tartalma alatt egy magasabb rendezettségbe segítse. A természetes emberi képességeket, a test és lélek, az értelem és akarat minden erôit kifejlessze és az embert az Istenfiúság kegyelmi világába emelje.

kirandulas a Hargitan egy lelkigyakorlat soran meghivott vendegeink egy lelkinapon
A nevelô kezét eléje adott szabályzatok, szigorúan végrehajtott utasítások kötik. Azt kell követnie, amit az oktatás¸ügyet éppen irányító hatóság követel. Azonban a keresztény nevelés számára érvényes legnagyobb parancs az, hogy az Isten képmását minnél több lélekben minnél jobban kihozza. Segítenie kell a fiatalokat, hogy megérjenek a szabadság felelôis megélésére, érzékük legyen a transzcendencia és az igazi értékek iránt, megismerjék önnmagukat és az ôket körülvevô világot, felelemelkedjenek a középszerűségen, ne fáradjanak bele a folytonos önképzésbe és önnevelésbe, és egyre jobban elkötelezzék magukat az egyházon belüli Isten és az emberek szolgálatára.
Ezt csak a személyes példaadással, imával és türelemmel lehet elérni. Több idôt kell térden tölteni hozzá, mint a katedrán beszélve. S ha mindent megteszünk, akkor Isten kegyelme ad minden fejlôdést a diákok lelkében. A katolikus pedagógia rövid foglalata ez lehet.
Az iskola vallási életeben nagy hangsúlyt fektetnek a lelki nevelésre. A tanévet közös ünnepélyes szentmisével kezdjük és fejezzük be. (Veni Sancte, Te Deum).
  1. - Napi ima: a tanáts kezdetén és végén a tanulók a pedagógussal közösen imádkoznak.
  2. - A bazilikában hetente két alkalommal szentmise van a diákok részére.
  3. - Evente kétszer lelkigyakorlatot szervezünk a diákoknak (adventben és nagyböjtben)
  4. - Zarándoklatot szervezünk különbözô kegyhelyekre.
  5. - Fokozott odafigyelés, egyéni beszélgetés: segítés a személyes problémák megoldásában.

Iskolánk célja a krisztusi, azaz a keresztény ember kialakítása. De sohasem feledkezzünk meg arról, hogy ültethetünk, gyomlálhatunk, de a növekedést az Isten adja.
Benedek Ramóna
hittanár lap tetejere
Tanáraink, nevelőink
lap tetejere

  1. A nevelitestület
    Tantestületünk létszáma a 2000-2001 tanévben 24 fô. Képzettség szerinti megoszlás:
    - egyetemi végzettség : 22 fô
    - fôiskolai végzettség : 2 fô
    - magasabb szintű végzettséget adó tanulmányokat folytat 2 fő
    - másod diplomával rendelkezik 1 fő
    A tantestület szakmai, pedagógiai felkészültsége alapvetően biztosítja az eredményes oktatói-nevelői munkát. A pedagógusok fogékonyak az újra, ötletgazdagok, új metodikai módszerek kipróbálására, a hasznos dolgok alkalmazására, továbbfejlesztésére. Nagy gondot fordítanak önképzésükre, pedagógiai, szakmai ismereteik bővítésére az innovatív fejlesztés érdekében.
  2. Lelki igazgató az alakulástól napjainkig:
    1991- Mons FODOR JÓZSEF
  3. Igazgatók az alakulástól napjainkig :
    1991- 1992 PÉTER SÁNDOR
    1992- 1996 FODOR FERENCZ
    1996- ZALDER ÉVA MÁRIA
  4. Igazgató helyettes:
    2000- HARÁCSEK KLEMENTINA
  5. Titkárok az alakulástól napjainkig :
    1992-1994 BLÁZ EDIT
    1994-1997 COCIS ROZÁLIA
    1997-2003 TORÓ EDITH
    2003- GĹLL TÜNDE
  6. Tanárok az alakulástól napjainkig :
ÁGOSTON OTILIA 1992-1993
APÁTI TÍMEA 1998-1999
ARDAI ERIKA 1997-1998
BALOG MIHÁLY 1994 -2002
BALOGH IRMA 1994-1997
BALOGH LÁSZLÓ 1992-1997
BALOGH ROZÁLIA 1997 -2002
BÁTHORI ÉVA 2000 -2003
BENEDEK RAMÓNA 1998 -
BUZLE KLÁRA 2000 -2001
CHIRILA MARIA 1996-1998
CIORBA FLORENTINA 1996-1997
CSABAI TÜNDE 1998 -
CSERESZNYÉS ÉVA 1992 -
DALLOS ILDIKÓ 1995-2000 2002-
FAT ELENA 1994-1996
FODOR FERENCZ 1992-1998
ft. PETRISOR CONSTANTIN 1997-1998
ft. VAS LÁSZLÓ 1998-1999
ft.NEMES JÓZSEF 1995-1996
ft.SZÉKELY ANTAL 1999-2000
HALÁSZ KATALIN 1992-1995
HARACSEK KLEMENTINA 1994 -
ISPÁN GYULA 1999 -2001
KEREKES ÁGNES 1995-1996
KISS ATTILA 1996-1998
KISS ISTVÁN 1995 -1997
KOKOS ANNAMÁRIA 1996-1999
KORMÁNYOS LÁSZLÓ 1998 -
KOVÁCS ENIKO 1991-1994
KOVÁCS MÁRTA 2001-
LOVAS ÉVA 1992-1996
LÖCHLI MAGDOLNA 2001-
LUKÁCS ANDREA 1999-2000
MALOZSÁK MIHÁLY 2000 -2001
MARUNTELU AGNES 1992-1994
MIKLÓS CSABA 1999 -2002
MITRASCA EUGENIA 1992-1996
MOLDOVAN CECILIA 1991-1996
MOLDOVÁN GELLÉRT 1992-1999
Mons. FODOR JÓZSEF 1992 -
MOSONI ERIKA 1998 -
NÁGÓ IRÉN 1991-1993
NICA FLORIAN 1995-1997
OLÁH GÉZA 1992 -
PALLAG ANNAMÁRIA 1997-1999
PALOTÁS ZSUZSA 1999 -
PAP ANIKÓ 1998-1999
PORDEA AURORA 1997-1998
RÁZMÁN ENIKO 1999 -
RÉV CSILLA 1998-2000
SAMARJAI ENIKO 1998-2000
SCHREIER ÉVA 1992 -
ft. SELYMES JÓZSEF 1996-1997
SZABÓ ATTILA 1992-1999
SZABÓ MÁRIA 1992-1994
SZABÓ ZSUZSANNA 1999 -
SZILÁGYI ÁGNES 2002- TEMPFLI TERÉZIA 1992-1997
TOPOLOVSZKI ZOLTÁN 1996-1999
TORÓ EDITH 1999 -2001
TÓTH ERIKA 1999 -
TRIPKOVICI ANNAMÁRIA 1994-1999
TUDUKA OSZKÁR 1991-1999
VANCZEL MÁRTON 1996-1997
VENCZEL ILONA 1992-1997
VINCZE FERENC 1992-1994
ZALDER ÉVA MÁRIA 1992-
ZSIGÓ TAMŔS 2002-
ballagas 1999



kemia ora 2003-ban
lap tetejere